Zorg & Ondersteuning

Cliëntondersteuning

Voor mensen met een beperking of een chronische ziekte zijn alledaagse taken vaak een enorme uitdaging. Het organiseren van je dagelijks leven kan behoorlijk ingewikkeld zijn. Van het vinden van een passende woonplek tot het regelen van zorg, financiën, vervoer, werk en onderwijs: elke stap kan als een obstakel voelen.

Wat is een cliëntondersteuner?

Cliëntondersteuners zijn speciaal opgeleide vrijwillige ouderenadviseurs die een cursus hebben gevolgd bij KBO-Brabant (Katholieke Bond voor Ouderen). Zij zijn bevoegd om inwoners te ondersteunen bij het formuleren van hulpvragen van inwoners, het voorbereiden op en voeren van het ‘Keukentafelgesprek’, en bij het aanvragen van een Wmo-aanvraag of een herindicatie bij de gemeente. Onze onafhankelijke cliëntondersteuners zorgen dat je de juiste ondersteuning krijgt die het beste bij jouw situatie past. Zo sta je er niet alleen voor!

Hoe gaat het in zijn werk?

Kennismaken
De cliëntondersteuner komt kennismaken zodat hij/zij zich een beeld kan vormen van jouw situatie en hulpvraag.

Ondersteuning bij het Keukentafelgesprek
De cliëntondersteuner zal aanwezig zijn bij het keukentafelgesprek met de gemeente, om je te ondersteunen en jouw belangen te behartigen.

Besluit over aanvraag
Na een aantal weken ontvang je een brief van de gemeente met het besluit over jouw aanvraag: goedkeuring, afkeuring, behoud of aanpassing van je huidige voorziening. Bij de brief zit ook een verslag van het ‘Keukentafelgesprek’. Als je het niet eens bent met het besluit, dan kun je contact opnemen met de gemeente. Heb je daar ondersteuning bij nodig dan kun je opnieuw contact opnemen met de cliëntondersteuner. Indien gewenst teken je dan samen bezwaar aan tegen het besluit van de gemeente.